.

.

tisdag 18 mars 2014

Visp visp

Här vispas det vispgröt. Det är så otroligt gott. För dig som inte känner till vispgröt så är det en mannagrynsgröt kokad på vatten och lingon. Jag gjorde så att jag satte 500gram lingon i en stor kastrull med ungefär 2liter vatten (kanske lite mera).. Sen kokade jag upp härligheten och strödde på lite socker (inte för mycket för då blir det alldeles för sött). Sen då gröten kokat klart är det bara att plocka fram elvispen och köra på för fullt. OBS! Ta en kastrull eller skål med tillräckligt hög kant om du vill undvika gröt stänk runt hela köket. (Så gick det för mig). Sedan vispar man tills gröten blir fluffigt och rosa. Serveras kall med lite socker på om det behövs och lite mjölk det är lite smaksak själv äter jag utan mjölk och utan socker. Mums! Definitivt en favorit här hemma hos oss. 

Ha en skön kväll hälsar mästerkocken som sällan följer något recept utan kockar på högt! 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar