.

.

måndag 24 mars 2014

5:2

Hej på dig! 

Jag tänkte skriva lite om 5:2 dieten som jag med stöd av arbetskompisarna började med på hösten. Men jag tänkte att vi backar tillbaka lite i tiden..

Jag har alltid varit ganska så kritisk gällande mitt utseende. Min vikt har varit väldigt upp/ner de senast åren vilket gjort mig väldigt ledsen. Jag vill ju vara frisk och må bra. Jag vill vara mamman som ryms i gungan. Mamman som orkar springa, leka och busa. Kvinnan som är nöjd med sitt utseende och som utstrålar säkerhet. Henne den kvinnan har jag alltid velat vara. 
Efter att ha prövat det mesta. Som mindre mat, mera motion och ett x antal olika dieter. Så började jag i höstas med 5:2. Jag hade inga höga förväntningar utan tänkte att om nu ens några kilo skulle falla bort så vore jag glad. Jag märkte ganska snabbt att det var mer än bara några kilo som försvann. Nu har mitt 5:2 blivit en livsvana. Jag tar ingen stress över de dagar jag fastar och förra veckan fastade jag tre dagar istället för två. Det gjorde jag också kring julen för att inte komma av mig. Jag har ett mål som jag gärna skulle vilja nå före sommaren. Når jag inte mitt mål så vet jag att jag kommer göra det i framtiden. Dagarna som jag inte fastar har jag börjat märka att min kropp inte behöver så mycket mat som den fått i sig tidigare. Jag äter väldigt gärna soppa eller sallad och godis då såklart! =) I söndags kokade jag en god soppa på linser. Essam tittade ner i kastrullen och rynkade näsan. Idag åt han lins soppa efter skolan. Senare på kvällen då det blev dags för kvällsbit hittar jag honom i köket. Vad gör han jo han står och värmer en portion lins soppa till sig. Sånt gör mig så glad att se honom tycka om hälsosam mat. Det är inte alla som väljer att äta lins soppa istället för flingor till kvällsbit. "Vi måste nog handla mera linser mamma så att du kan koka mera soppa till mig" sa han då han satt och åt sin soppa. Såna stunder värmer en mammas hjärta att veta att hennes barn älskar hennes matlagning och får sunda matvanor. 

Så det är bara gott jag har att säga om 5:2. För mig har det varit den perfekta lösningen för att få min vikt att gå ner. Idag är det en glädje att öppna garderoben och välja och vraka för idag vet jag att oavsett vad jag väljer så passar det.

Det var det jag hade att säga.. Ha det gott och ta hand om er ni är alla så värdefulla.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar