.

.

måndag 7 januari 2013

Stickorna i full gång

Jag har inte slutat handarbeta. I Sverige stickade jag en grå halsduk på  tians rundsticka. Halsduken stickade jag slätsticking och sedan virkade jag en kant med sjuans virknål i grått och svart runt. Jag stickade halsduken med hemtex 100% ull garn.




Sedan började jag en till halsduk den i lila. Jag stickade igen på tians rundsticka men denna gång en såkallad mosstickning.

varv 1, 4 aviga 4 räta
varv 2, 4 aviga 4 räta
varv 3, 4 aviga 4 räta
varv 4, 4 aviga 4 räta

varv 5, 4 räta  4 aviga
varv 6, 4 räta  4 aviga
varv 7, 4 räta 4 aviga
varv 8, 4 räta 4 aviga

Sticka så om vartannat tills halsduken blev tillräckligt bred. Lila garnet är också från hemtex och är 100%ull. Jag har tänkt virka en kant runt den här halsduken också men kan inte bestämma mig i vilken färg. Någon bra idé gott folk så tar jag gärna emot! Har funderat på grafitgrå eller någon annan mörk murrig färg.



Medan jag funderar på passande kant färg till den lila halsduken så började jag nästa stick projekt. Ett par skrynkel sockor. Hittade till Lindas lantliga där jag fick mönstret via Danielas blogg Bygga ett bo så tack för det. Skrynkel sockor är super skoj att sticka och i ett huj har man skaftet klart. Har påkänn att nästa julmarknad blir det skrynkelsockor till salu också inte bara stjärnvantar.
  Så det är fart på stickorna här på mellangård och jag hoppas att till nästa julmarknad har jag så mycket stickat att jag kan delta i åbo julmarknad och sälja mina handarbeten där.

skrynkelsockor på gång

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack ÅSa! Planen är att ha ett lite bredare sortiment till julmarknaden i december.

      Radera
  2. Snyggt kram från mamma

    SvaraRadera
  3. Fin halsduk! Jag har också funderat på att sticka en liknande med virkad kant. Roligt att kunna vara till hjälp med nytt mönster, sockorna är faktiskt roliga att sticka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Daniela. Jag älskar att sticka och har alltid något nytt på gång!=)

      Radera