.

.

måndag 26 maj 2014

Chokladmaräng tårta

Jag har nu bakat hela eftermiddagen (nästan). Imorgon fyller jag 28 år och bjuder mina arbetskollegor på chokladmaräng tårta med jordgubbar. 



Recept:
7 äggvitor
5dl socker
Smält mörkchoklad enligt önskemål. (Förlåt men jag är så dålig att hålla mig till recept)

Bred ut smeten på bakplåtspapper och grädda 1h i 150 grader.

Tårtan är fylld med skivade jordgubbar , vispgrädde, smält choko och lite mald mandel. Avslutade med att dekorera med grädde, jordgubbar och chokladmaränger som fortfarande är i ugnen och gräddas.



Chokladmarängerna lagade jag såhär:

4 äggvitor
2,5dl socker
Smält mörkchoklad

Jag började med att vispa ihop marängsmeten. Jag öste turvist smält mörkchoklad och marängsmet i sprits påsen så blandades de båda delarna fint sedan då jag spritsade ut marängerna på en plåt.

Gräddade marängerna i 80 grader tills de torkade. Det vill säga marängerna känns lätta och luftiga då man lyfter på dem. (Inga smakprov idag eftersom jag fastar).

Nu hoppas jag bara att tårtan smakar lika gott som den ser ut. Men det får jag veta imorgon.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar