.

.

måndag 10 februari 2014

Strålande ideér och mindre strålande ideér

Hej på er kära läsare. 

Jag tänkte skriva ett litet inlägg om strålande och mindre strålande ideér. Som ni vet så bor jag i ett äldre hus och som vi alla vet så kräver äldre hus sina renoveringar. Som vi alla vet så kostar renovering massor med pengar om det vill sig illa. Nu har vi försökt genom åren att sakta men säkert göra lite här och göra lite där. Vilket ibland resulterat i mindre katastrof. Ett exempel på en liten katastrof är vårt golv problem. Vi har lagat laminat golv i alla rum förutom köket och salen. Vi valde ett väldigt vanligt basic laminat som nu inte finns att köpa mera. Så vi har sökt med ljus och lykta för att finna ett laminat golv som ser något så lika ut som det vi har.  Det andra alternativet är att ta fram huset gamla trä golv. Men då har vi ett litet problem i köket där golvet blivit utjämnat med något slags cement liknande massa då det har lagats golvmatta på det. =( Usch så tråkigt säger jag bara för den där cement liknande massan går inte att få bort sådär bara. Sen är det svårt att säga hur illa skadat golvet blivit av massan om träet har sugit i sig och blivit missfärgat. Nåja jag har all tid i världen att fundera ut någon klok lösning på det här. 

En strålande tanke som slog mig här en kall dag var att jag väldigt, väldigt mycket skulle behöva en vedspis till salen. Eftersom vi valt att hålla salen kall under vintern och våra el räkningar låga såklart så faller en stor del av vårt hem bort till vintern. Vilket är lite tråkigt. Men med en söt litet ved spis i stil med den på bilden nedanför skulle lösa alla våra problem. Jag älskar ljudet av en sprakande brasa och en liten spis som den här skönheten kan galant värma vår sal. (Bilden lånad från eurofire.se)




Med ett gammalt hus är det bara att inse att människor genom åren har gjort bra saker och mindre bra saker. Vi har sakta men säkert börja skapa ett hem där alla väggar står på rätt ställe och med fönster som går att öppna och tvätta till sommaren. Men vår resa här på gården är ännu bara på sin början. Känner att jag har så många strålande ideér som jag vill utföra och så mycket jag ännu vill skapa här. 

Här på mellangård har vi en helt fantastik vind. Uppe på vinden har vi två sovrum och ett stort utrymme som tidigare varit delat i ett sovrum och ett stort öppet utrymme som man t.ex. skulle kunna ha som tv-rum eller bibliotek. Min dröm är att får vinden så långt klar att vi skulle kunna ha den i användning iaf sommartid. I de två sovrummen finns det vedspisar så man skulle kunna ha brasa och njuta. Någon som helst brist på utrymme har vi dock inte så det är ingen brådska med att få färdigt vinden. På nedre våningen har vi nämligen två badrum, tvättstuga, kök, två sovrum, vardagsrum, "litet kontor", salen och två trappor. Vi använder endast kökstrappan och där har vi kläd- och skoförvaring + lite utrymme för en massa annat skräp.

 Så jag får väl ha lov att ha lite tålamod och ta mig en kopp espresso och drömma mig bort ibland. Kram på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar