.

.

lördag 23 februari 2013

Lördag

Kan verkligen säga att idag har jag bakat bröd! Jag började med 1L sats då till min stora förvåning märkte jag att all vår jäst går ut idag. Så bakade två satser med bröd. Bakade helt vanlig bröd deg.

Dagens semlor

1L vatten
2 pkt jäst
lite salt
lite olivolja
mjöl blandade lite av varje som vi råkade ha hemma.
Jag mäter sällan upp ingredienserna utan sätter i varefter tills det känns bra. Mjölet sätter så mycket tills degen släpper från degbunks kanten då vet jag att degen är passlig. Sedan låter jag degen stå en stund tills den stigit upp nästan över kanten. Bakar ut semlorna och låter dem jäsa under handduk tills semlorna är runda och fina. Sedan gräddar jag dem i ugnen sådär en 20min tills det fått en vacker färg.

Då jag bakar bröd följer jag sällan något speciellt recept utan blandar i lite det ena och andra. Lägger jag i morgonens havregrynsgröt så minskar jag på mängden vatten lite. Eller om jag lagar i lite müsli så minskar jag på mjölmängden och bra brukar det bli.

Ha en skön lördag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar