.

.

tisdag 11 september 2012

Skötsel av tänder!

Vi har alltid varit noggranna med Essams tänder sedan han var baby och inga tänder hade. Då skötte vi redan mun hygienen genom att låta honom skölja munnen med vatten och sakta borsta med mjuk baby borste. Nappen lämnade vi bort vid ganska tidigt skede just för tänderna och mun hygienens skull. Essams tänder mår bra och är väldigt fina. Ännu har han inte haft några hål och han borstar tänderna morgon och kväll. Vi har en el-tandborste en nyare modell som har ett tidtagar system som visar var och hur länge man skall borsta. Helt super bra borste och tänderna blir faktiskt skapligt borstade utan fusk.
För några år sedan såg Essam teatern Karius & Baktus och den pjäsen lämnade spår i sonens hjärna. För om tandborstnigen någon gång inte riktigt går så smidigt så behöver jag bara nämna Karius & Baktus som hamrar i tänderna så blir nog tänderna skapligt borstade.
Dethär med tandhygien var något som min mamma var väldigt noga med då jag var barn. Jag minns det så bra det skulle borstas tänder hela tiden och skapligt skulle det göras. För många är det en självklarhet att man borstas tänderna morgon och kväll för andra inte. Men jag drar den slutsatsen att lär jag Essam nu sköta sina tänder skapligt kommer han inte behöva pinas i tandläkar stolen med massor av hål i sina tänder sen då han är vuxen.

Denna bild på Essam är tagen idag och nej man kan inte stå stilla då man borstar tänderna utan man måste röra på sig hela tiden speciellt då mamma kommer och skall fota en mitt i allt. Nu sover han iaf sött i sin säng och jag skall sticka lite sockor till julmarknaden nu pågång sockor i mörkgrått och pink.

Ha det bra och borsta tänderna!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar