.

.

fredag 7 september 2012

Bröd bakning

Jag har bröd bak på gång igen. Det blir att baka åtminstone en gång i veckan det beror lite på vad Essam har lust att äta om det är smörgås eller gröt till morgonmål. Idag bakar jag med ett helt vanligt mjöl av tre sädesslag vete råg och havre. Lätt som en plätt jag tog en liter varmt vatten, två paket jäst, lite salt och en skvätt olja blandade ihop och tillsatte mjöl tills degen kändes okej. Jag lät degen jäsa en stund och bakade sedan ut den till två stora bröd som jag sedan strödde lite solrosfrön på. I ugnen har jag bröden 20-25 minuter på 200grader. Tiden varierar lite 20 minuter räcker bra till mindre bröd medan stora bröd kan behöva vara lite längre. Resultatet blev två jätte bröd som täckte nästan helt och hållet plåten.

Ha en skön fredag kväll!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar